Een introductie naar Personal Informatics

door Christel De Maeyer

Intro

Christel de MayerOp een zonnige dag in het voorjaar van 2010 zag ik een berichtje van B.J. Fogg over ‘myZeo’, een toestel dat slaap monitort door middel van sensoren die hersengolven meten tijdens de slaap. Dit kleine berichtje was een kantelmoment in mijn reeds lange digitale carrière. Bij mijn volgend bezoek aan Stanford’s Persuasive Technology Lab (USA) deed ik dan ook wat graag mee aan een evaluatie van het toestel, om te kijken of het een gedragsverandering te weeg zou brengen en of ik mijn levensstijl zou aanpassen om een betere slaap te hebben, of misschien zelfs een optimalisatie van mijn levensstijl zou betekenen. Het Persuasive Technology Lab wordt geleid door Dr. B.J. Fogg, en we hadden al enkele conferenties georganiseerd in België rond gedragsverandering via technologie waardoor we elkaar al snel vonden in dit boeiend domein.

Een boeiende reis startte dus in voorjaar 2010. “Living by Numbers”, “Quantified Self”, “Personal Informatics”, allemaal benamingen van een nieuwe opkomende industrie binnen de brede digitale wereld die we vandaag al kennen. Vooral de samengang met de slogan “meten is weten” is hier treffend.

Al jaren ben ik geboeid door mijn slaap, ik slaap heel goed, maar ik was toch erg benieuwd naar wat er allemaal gebeurt tijdens deze nachtelijke periode in ons bestaan. Wanner vinden de verschillende slaapfases plaats, welke patronen zitten er in, hoe lang droom ik, hoeveel diepe slaap heb ik? Op welke momenten gebeurt dit? Allemaal vragen waar ik hoopte een antwoord op te krijgen…

“Quatified Self” of “Personal Informatics

Deze termen kennen ondertussen een brede waaier aan applicaties voor smartphones en de verkoop van wearable sensor devices loopt in deze markt als een trein. Maar zijn deze “gadgets” allemaal wel zo efficiënt, gebruiksvriendelijk of accuraat en zetten ze wel aan tot een (blijvende) gedragsverandering? Al deze vragen komen naar boven drijven bij het gebruik van deze apps en devices.

Daarom geef ik graag eerst een introductie over wat Personal Informatics zijn (Ian Li, 2010). PI zijn tools die mensen gebruiken om meer van zichzelf te weten te komen, zelfkennis op te bouwen, patronen te leren kennen over zichzelf, gewoontes herkennen, enz. Reflecteren over de data en waar nodig eventueel ingrijpen om een beter, productiever en misschien wel leuker en gelukkiger leven te leiden wordt nu mogelijk. Dit houdt dus een aantal opportuniteiten in maar tegelijkertijd zorgt het ook voor de ontrafeling van een complexe samenhang die gaat over discipline, motivatie, open staan voor verandering en een bredere kijk krijgen op het dagelijks leven. Met deze apps en toestellen zijn we zeker nog niet in een eindfase beland, we staan eerder aan het begin! Het is een groeiend domein dat vermoedelijk een belangrijke rol zal gaan spelen en misschien zelfs voor nieuwe vormen van gezondheidszorg zal kunnen zorgen.

Slaapverwekkend?

Voor slaaptracking bijvoorbeeld alleen al, zijn er tal van apps, maar ‘myZeo’ lijkt wel de meest gedetailleerde toepassing tot nu toe in zijn categorie. Dat brengt voor mij meteen de vraag mee wat het is, als gebruiker, dat je door het gebruik ervan wilt bereiken. En meer nog, wat wil het bedrijf achter ‘myZeo’ stimuleren bij de gebruiker?

Is het een weergave van je slaappatroon die enkel bewustmaking als doel heeft, of is een andere functionaliteit zoals een stille wekker ook belangrijk? Bij ‘myZeo’ kan je in ieder geval meer gedetailleerde info verkrijgen en zo echt werken met die data om een slaapoptimalisatie te bereiken.

PI-01 PI-02 PI-03

SleepCycle App
Lark Silent Wake
MyZeo bedside – mobile visual

Nu, hoe gaan mensen om met deze applicaties, wat willen ze eruit halen, zijn het gadgets of creëren deze toestellen en apps nieuwe mogelijkheden naar preventieve zorg of persoonlijke gezondheidszorg? In de bijhorende onderzoeksprojecten komt zowel de gebruiksvriendelijkheid van deze toestellen en bijhorende software of dashboards aan bod, alsook hoe mensen reageren op self-tracking. Doen ze dit voor korte of lange periodes, wanneer zijn ze er het meest in geïnteresseerd en hoe integreren ze dit in hun dagelijkse leven? Kunnen we er voor zorgen dat er een positieve mediatie gebeurd zodat er een constante motivatie optreedt bij de gebruiker?

Allemaal vragen die me héél erg boeiend lijken om te bekijken in dit domein. Ik zal ze, gedurende de komende weken, in een reeks van artikels dan ook belichten. In deze diepgaandere posts over Personal Informatics, zal ik proberen een beeld te scheppen over het onderzoek dat ik al een 3-tal jaar doe onder de vorm van kleine sociale experimenten waarin de hoofdvraag als volgt is: “Creëert self-tracking voldoende bewustmaking om gedragsverandering te stimuleren, en zorgt het voor een beter algemeen welzijn bij de gebruiker?”

Veel leesplezier!

Christel De Maeyer

 

 

Over Christel De Maeyer:
Zij is een onderneemster in het digitale veld met meer dan 20 jaar ervaring.
Ze is adviseur in verschillende besturen in België: Media Desk België, Voorzitter e-Vrt medialab (beheersovereenkomst 2007-2011), en deskundige voor IWT Medialab MIX – iMinds( 2012-…). Ze treedt ook op als mentor in cross-over labs en sociale innovatielabs georganiseerd door iDROPS VZW en Media Desk Europe, voor haar expertise in het digitale mediaveld.
Ze is eveneens lid van het Peace Innovation Lab in Stanford University, waar ze mee onderzoek doet op gedragsveranderingen via technologie of ‘Persuasive technology’ ism Dr. B.J. Fogg en zijn team.
Christel heeft een Bachelor in Communicatiemanagement en werkt momenteel aan een Internationale Master aan de VUB – iMinds – New Media and Society in Europe.
Meer info over Christel De Mayer is te vinden op haar persoonlijke website:
http://www.sleepingwithtechnology.com

Geplaatst op 1 maart 2013, in Personal Informatics en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

