Gedragsverandering via zelf-monitoring

door Christel De Maeyer

Christel de Mayer In vorige artikels hebben we de data verzameling bekeken evenals hoe dit gebeurt en hoe de gevonden data kunnen geanalyseerd worden. We hebben het dashboard van de Body Media applicatie bekeken en de verschillende rapportjes bekeken die voortvloeien uit de synchronisatie van de sensoren.

Nu we die data hebben, kunnen we kijken hoe gedragsveranderingen plaatsvinden. In het geval van Body Media vraagt de web applicatie om doelstellingen te bepalen, hier zijn 3 mogelijke opties:

1. Gewicht verliezen

2. Fysieke activiteit verhogen

3. Blijven zoals je bent

Op basis van de doelstellingen die gekozen worden, wordt er een voorstel gedaan en wordt er berekend hoeveel tijd het zal nemen om je doelstellingen te bereiken. Dit is gebaseerd op je profiel dat je ook hebt moeten ingeven (geslacht, gewicht, slaap gewoontes, enz…). Je kan kiezen op welk temp je deze doelen wilt bereiken, sneller of trager en op basis van al deze gegevens zal de web applicatie je een aantal voorstellen doen. En zoals reeds eerder vermeld werd, hoe meer je het device gebruikt, hoe beter het systeem je leert kennen en hoe beter (lees: juister) de suggesties zijn.

We weten dat aanpassingen en nieuwe gewoontes creëren geen evidentie is. Het is op zich niet evident om te doen en er zijn heel wat factoren die er voor zorgen dat nieuwe gewoontes wel gecreëerd worden maar dikwijls niet worden volgehouden en omgezet worden in een routine.

quanself

Doelstellingen zijn belangrijk in dit proces. Een doelstelling plaatsen geeft hoop door de koppeling met de data geeft het de weg naar je doel weer. Het halen van de doelstelling of het proces er naartoe, en vooral ook die positieve evolutie zien, geeft een boost aan je zelfvertrouwen. Het wordt dan ook iets dat men wil handhaven en op die manier kunnen nieuwe handelingen worden omgezet in gewoontes, routines. Tijdens de gesprekken met de deelnemers van mijn onderzoek krijgen zo ook steevast het advies van te werken in babysteps. Vb. In plaats van als doelstelling “30 minuten lopen 3 maal per week”, te starten met “5 minuten lopen 1 keer per week”. Van daaruit kan stilletjes een opbouw gebeuren naar die “30 minuten 3 maal per week”. Belangrijk hierbij is dan ook de planning van zo een activiteit, zeker in het meestal drukke leven van vele mensen. Het goed gevoel dat hierbij wordt gecreëerd bij het bereiken van het uiteindelijke doel, zal er voor zorgen dat er een routine komt. De inspanning die je levert krijgt zo een duidelijk waarde als ‘me-time’, en dat motiveert.

Andere babysteps in fysieke activiteit zijn lunchwandelingen maken of vergaderwandeling, gewoontes die in België nog niet ingeburgerd zijn, maar wel hun nut tonen. Daardoor krijgen vergaderingen ook een andere dynamiek. De gesprekken zijn minder gespannen, de omgeving stimuleert anders denken.

Dit brengt ons bij factoren die gedrag beïnvloeden in zowel positieve als in negatieve zin.

In het onderzoek blijkt dat de weersomstandigheden een grote impact hebben op de Belgische deelnemers. Slecht weer zorgt er bijvoorbeeld voor dat mensen niet worden aangezet om naar buiten te gaan maar dat er eerder een cocoon-effect optreedt. Leven in de stad of eerder in het groen maakt het al dan niet gemakkelijker, aangenamer en toegankelijker om te gaan lopen, wandelen of fietsen.

Walk

Familiale omstandigheden zijn ook een factor met een bepalende rol. Indien de nieuwe gewoontes kunnen geïntegreerd worden in de familiale activiteiten (zoals de eetgewoontes) van de familie, zal dit er voor zorgen dat de integratie snel en gemakkelijk gebeurt. Indien dit niet kan zal de nieuwe gewoonte weinig kans hebben op slagen. Zelfs de samenstelling van het gezin heeft hier veel invloed op.

Family

Tenslotte werd de factor “tijd” als de meest blokkerende factor naar voorgebracht om meer fysieke activiteit in te plannen. “Tijd” in termen van work-life balans… er schiet weinig tijd over om recreatie te doen voor of na de werkuren. Het is soms moeilijk om deze balans tussen privé en werk te behouden. Een aantal deelnemers geeft ook aan te worden opgeslorpt door het “altijd geconnecteerd zijn”. Uit vorig onderzoek bleek dat mails checken en erop reageren veelal gebeurt zelfs nà de werkuren waardoor men het werk niet echt kan loslaten.

Voeding krijgt een hoge score in mijn onderzoek. De deelnemers gaan bewust om met voeding, gaan weinig uit eten en zien gezonde voeding als iets dat een belangrijke factor in hun leven is.

Lees meer in een volgend artikel over de verschillen tussen myZEO en Body Media over de slaapmeting, de slaapkwaliteit, de optimalisatie en vooral ook wat ik zelf heb geleerd tijdens 2 jaar monitoring!

Geplaatst op 10 april 2013, in Personal Informatics en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: