User Centered Design, snel en efficiënt op maat van je klant

Door Hanne Sidarow – Senior User Experience Expert, Partner of U-sentric

 

IMG_4062b Vandaag hoor je de termen User Experience & User Centered Design steeds vaker opduiken. Je product, website, applicatie of service optimaal afstemmen naar je eindgebruikers is namelijk uitermate hip en toont dat je er als bedrijf alles aan doet om het je klanten naar hun zin te maken.

Helaas doen vele bedrijven dit nog steeds vaak enkel vanuit het inlevingsvermogen van de ontwikkelaar of designer. Een team van UX designers of ‘experten’ buigt zich over de noodzakelijke beslissingen omtrent functionaliteiten, interactie, inhoud,…. Ze proberen zich zo goed mogelijk in te leven in de eindgebruikers en bedenken wat zij zouden kunnen nodig hebben en hoe ze het nieuwe ontwerp gaan gebruiken. Een intensief werkje waarbij alles valt en staat met de ‘juiste’ beslissingen.

Soms is het slechts een kwestie van het allemaal een beetje aangenamer te maken voor de eindgebruiker maar in veel gevallen draait het echt om efficiëntie, relevantie en gebruiksvriendelijkheid.

Stel je voor dat de bediening van een anesthesiemachine zeer gebruiks-onvriendelijk is. Als dan een anesthesist op een kritiek moment tijdens de operatie de instellingen wilt veranderen kan dit kostbare tijd extra kosten. Dit zou uiteraard te gek zijn voor woorden, maar helaas is het in veel andere situaties vaak wel de harde realiteit. Veel producten, toepassingen of services worden ontwikkeld vanuit verschillende standpunten; design, technologie, bedrijfsfilosofie,… echter meestal totaal verschillend aan het standpunt van de eindgebruiker die zijn eigen noden, wensen en verwachtingen heeft.

Zo zien we dat veel websites vaak opgebouwd worden vanuit de structuur en werking van het bedrijf. Voor de werknemers lijkt dat uiteraard zeer logisch, maar de bezoekers zitten uiteindelijk met hun handen in het haar als ze specifieke informatie willen opzoeken. Ze herkennen de indeling van de website niet, gebruiken een totaal andere woordenschat of begrijpen soms niet eens helemaal waar het over gaat. Terwijl de website er toch zo mooi en overzichtelijk uitziet. Hoe kan dat nu?

Elke persoon heeft namelijk zijn eigen kennis, kunde en bepaalde ervaringen met voorgaande toepassingen voor hij of zij die van jou in handen krijgt. Het is dan ook erg belangrijk om een zicht te krijgen op wie je doelpubliek of eindgebruikers zijn en hoe divers die groep van mensen al dan niet is.

Maar hoe kom je dat eigenlijk te weten? Hoe creëer je iets waarvan mensen zullen houden, dat ze graag gebruiken, dat ze snel, gebruiksvriendelijk, functioneel en plezant vinden?

Het antwoord is dat je dat enkel te weten kan komen als je effectief eindgebruikers betrekt in het design en ontwikkelingsproces van je nieuw product, applicatie, service of bij de optimalisatie van een reeds bestaand product.

Door middel van het User Centered Design; proces betrek je aan de hand van verschillende technieken op gepaste tijden de eindgebruikers bij de ontwikkeling van je product. Het hele proces bestaat uit een drietal fases; observatie, creatie en evaluatie, en loopt gelijk aan het design proces.

Ucd

Het komt erop neer dat je eerst leert wat mensen nodig hebben, wat ze wensen en verwachten alsook hoe ze vandaag bijvoorbeeld reeds gelijkaardige of bestaande dingen gebruiken (Observatie).

Deze inzichten kan je gebruiken om te starten met de uitwerking van een eerste prototype. Eventueel op papier, digitaal, in klei of karton… alles kan. Het is goed om je idee zo snel mogelijk ‘vorm’ te geven (Creatie). Ook in deze fase kan je de eindgebruikers betrekken door hen in groepjes zelf aan hun ideale ‘toepassing’ te laten werken (= co-creatie). Zien en horen waarom ze bepaalde keuzes maken, dieper liggende redenen van bepaalde wensen achterhalen, geeft je een enorme bron aan inspiratie om zelf aan de slag te gaan.

Het gecreëerde prototype, hoe minimaal ook (Ja, het kan echt gewoon een lijntekening op verschillende papiertjes zijn!), kan je een eerste keer testen met eindgebruikers door hen effectief te observeren wanneer zij verschillende ‘taken’ of scenario’s spontaan uitvoeren. “Welke problemen komen ze tegen, wat vinden ze goed of minder goed? Wat ontbreekt er nog?” Je zal versteld staan hoeveel kleine en minder kleine probleempjes er op die manier achterhaald, opgelost en verbeterd kunnen worden. Het is natuurlijk wel belangrijk om het nieuwe ontwerp opnieuw te testen en indien nodig nog een keertje en nog een keertje….

Maar het resultaat loont de moeite! Alle foutjes heb je namelijk tijdens het proces weg gefilterd en verbeterd. Mocht je dit pas doen wanneer er al een prachtig design klaar ligt, dan spreekt het voor zich dat de aanpassingen des te duurder zullen zijn.

Wil dit nu dan zeggen dat een designer, ontwikkelaar, … dit zelf niet zou kunnen bedenken?

Misschien… maar misschien ook niet. Wanneer je zelf met een project bezig bent, zie je bepaalde problemen of moeilijkheden uiteraard zelf niet meer. Je werkt keihard aan een zo goed mogelijk product, bent er helemaal mee bezig waardoor je het niet langer neutraal kan bekijken. En welke mening kan er dan nuttiger zijn dan de mening van diegene voor wie je het uiteindelijk allemaal aan het doen bent? Inderdaad, die van je eindgebruiker!

Toch moet men een beetje voorzichtig zijn. Uiteraard is het soms niet zo eenvoudig om de juiste informatie, op de juiste manier van de juiste mensen te achterhalen. Daarvoor spelen rekrutering van testpersonen, relevantie van het testpubliek, juiste technieken & methodes, vraagstellingen, goede analyse van de resultaten enz. een belangrijke rol. UCD is een kwalitatief proces, waarin erg diep ingegaan wordt op de ’waarom’ van bepaalde handelingen, wat wil zeggen dat je zeker niet met honderden mensen (kwantitatief: vb. zoals in vragenlijsten) hoeft te testen, slechts met een vijftal testpersonen (in verschillende iteraties) kan je reeds 85% van de problemen qua gebruiksvriendelijkheid achterhalen. Heel snel zie je een lijn in hoe mensen een applicatie of product gebruiken, hoe ervaren of onervaren met de toepassing ze ook mogen zijn.

En dat maakt UCD natuurlijk net zo interessant. Je kunt snel en efficiënt je nieuwe ontwikkeling toetsen en verbeteren zodat je aan het einde van de rit, voor de lancering van je nieuwe product, applicatie of service, er zeker van mag zijn dat de gebruiksvriendelijkheid optimaal is en dat iedereen er op een snelle, efficiënte manier mee kan werken!

 

Voor meer info kan je ook terecht op onze presentatie tijdens de MIConnects van Genk en Kortrijk op 30 mei en 25 juni respectievelijk. Inschrijven kan hier: GenkKortrijk

Een bijhorende workshop rond software- en interfacedesign wordt ook georganiseerd:

Workshop Genk: 25 juni

Workshop Kortrijk:   nog te bepalen (vermoedelijk september)

 

  logoKarel van Lotharingenstraat 4 BUS 3.2
3000 Leuven
Belgium

+32 478 40 51 86

hello@u-sentric.com

Geplaatst op 14 mei 2013, in Technische Workshops en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: