Start-up in de kijker

Deze maand staat Triangle Factory in de kijker.  Triangle Factory is een game developer uit Gent die zich focust op de ontwikkeling van entertainment en serious games, apps & 3D content voor het web, mobile en andere platformen.  Maak kennis met de oprichters van onze start-up in de kijker. 

1. Naam van de start-up

Triangle Factory

Triangle Factory

http://www.triangle-factory.be

2. Namen van de oprichters & contactgegevens

Filip Van Bouwel

Kenny Deriemaeker

Jeroen Dessaux

Timothy Vanherberghen, timo@triangle-factory.be, +32 474 93 08 54

Algemene contactgegevens:

Web: http://www.triangle-factory.be
Mail: info@triangle-factory.be
Tel: +32 92 966 149

3. Sinds wanneer bent u gestart?

Sinds begin 2010

4. Wat heeft u gedreven om zelf te gaan ondernemen?

Het behalen van de 2de plaats in de Microsoft Imagine Cup 2008 in de categorie game development. Dit gaf ons startbudget en de mogelijkheid om een netwerk op te bouwen. Twee jaar later hebben we dan effectief de stap genomen om een bedrijf te starten.

5. De “elevator pitch” van uw start-up: Omschrijf in enkele zinnen de activiteit van uw start-up.

“We build games, apps and 3D content for the Web, Mobile and elsewhere.”

Dat zegt meer dan genoeg en past perfect op de achterkant van onze business kaartjes!

6. Hoe is het idee ontstaan voor uw oplossing/applicatie?

Door onze passie voor games en technologie was het voor de hand liggend dat we hier in verder wilden gaan. Het was echter niet realistisch om te denken dat we snel of gemakkelijk een eigen game op de markt zouden kunnen lanceren. De game industrie is zeer competitief en de ontwikkelingskosten liggen dan vaak ook enorm hoog voor commerciële games.

Onmiddellijk ons eigen product uitbrengen was dus niet echt een optie, tenzij je het geluk hebt om iemand tegen te komen die in jouw game wilt investeren. Maar aangezien games nu eenmaal een investering met een hoog risicogehalte zijn en het investeringsklimaat in België niet echt optimaal is, zagen we dit niet snel gebeuren.

Hierdoor zijn we ons gaan richten op de ontwikkeling van games bedoelt voor advertisement en educatieve doeleinden. We bieden onze services aan bij advertisement-en communicatiebureaus die games willen gebruiken ter promotie van een product of merk.

Verder zijn er ook meer en meer mensen die het nut beginnen in te zien van “serious games” ofwel games bedoelt voor educatieve doeleinden. We krijgen dus ook wel vaker de vraag om een game te ontwikkelen voor meer dan enkel entertainment.

7. Wat zijn de grootste uitdagingen die u als ondernemer heeft ervaren bij het opstarten van uw onderneming?

Genoeg cashflow genereren zodat we onze eigen games kunnen uitwerken en zo eigen intellectueel eigendom kunnen opbouwen.

Dit is in het verleden al deels gelukt toen we met digital agency “Proudfield” het game “MyClub” lanceerden. MyClub is een social game dat in 2010 gelanceerd werd op Facebook & Hi5 en door ongeveer 150.000 mensen gespeeld is.

8. In welk stadium staat uw start-up nu en wat staat er in de nabije toekomst op het programma?

Momenteel hebben we als onderneming al een pak meer ervaring dan 3 jaar terug en hebben we een aantal concepten klaarliggen waarmee we de commerciële markt willen betreden.

We zijn met een aantal partijen aan het praten die de nodige middelen kunnen bieden om onze games op de markt te brengen en verder hebben dankzij het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds) een deel van de kosten kunnen financieren voor “Yeti, Set, Go!”, ons eerste mobile game dat we eind dit jaar zullen uitbrengen.

9. Wat zijn uw ambities op lange termijn en de belangrijkste uitdagingen om deze ambities te realiseren.

Genoeg opbrengst halen uit onze eigen games zodanig dat dit ons toelaat om opnieuw te investeren in eigen concepten. Alleen al de erkenning van duizenden gamers geeft enorm veel voldoening en verder is het ook mooi meegenomen dat je een beetje meer op je gemak kan werken aan een nieuw project.

De grootste uitdaging hierbij is waarschijnlijk de zeer competitieve games industrie en verzadigde mobiele markt. Hiervoor is kwaliteit en marktstrategie dus uitermate belangrijk.

10. Welk advies/adviezen wil u graag meegeven aan ondernemers-in-spe?

Onderschat nooit het belang van sales & marktstrategie. Een fout die we in het begin zelf gemaakt hebben en waarvan ik mij kan inbeelden dat deze door mensen met een technische achtergrond wel meer wordt gemaakt.

11. Op welke manier levert MIC Vlaanderen voor u concrete toegevoegde waarde bij het realiseren van uw start-up ambities?

MIC heeft al reeds een aantal interessant events georganiseerd die ons de mogelijkheid gaven om met potentiele klanten en partners te kunnen netwerken.

12. Heeft u nog specifieke noden waar de MIC Vlaanderen community u mee kan helpen om uw start-up te ondersteunen (b.v. op zoek naar funding, resources, ondersteuning, klanten, …)

We vinden het altijd fijn om nieuwe mensen te leren kennen die interesse hebben in games.

We zijn vooral op zoek naar potentiele business opportuniteiten, funding of interessante projecten waarbij onze kennis een toegevoegde waarde kan zijn. Maar ook in een ander geval zijn we altijd te vinden voor een interessant gesprek!

Geplaatst op 1 juli 2013, in Startup in de kijker en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: